Strategi Menangani 'Stress'
Muhasabah diri
- lihat keupayaan diri
– visi nasional Wawasan 2020 (ke 2)
- kekuatan dan kelemahan
- mengkaji bentuk kemahiran yang diperlukan
Kemahiran pengurusan kendiri
- perancangan sistematik
- pengurusan masa
- kaji kegiatan
- kaji keseimbangan dalam hidup
Pengurusan emosi
- fahami situasi
- kenal pasti reaksi emosi terhadap tekanan
- keupayaan mengawal emosi
- pelepasan emosi secara sihat
Kemahiran penyelesaian masalah
- kenal pasti masalah
- cari maklumat
- analisis maklumat
- cari alternatif
- nilai alternatif
- buat tindakan
Jaga kesihatan fizikal
- amalkan permakanan seimbang
- cuba hentikan merokok
- kawal berat badan
- latihan jasmani
- masa rehat
- kurangkan beban kerja
Aktiviti/hobi
- membuat sesuatu yang menyibukkan diri, tetapi tidak menyusahkan orang lain
- melakukan aktiviti yang menyeronokkan
- ambil cuti dan melancong
- kerap bersama-sama keluarga di hujung minggu
- bermain muzik / menyanyi / karaoke
- melukis
- menulis lirik lagu
- memancing
- berkayak
- lain-lain
Aspek Kerohanian
Kerohanian adalah faktor penting 'stress'. Cara terbaik ialah merapatkan hubungan diri dengan Allah.
- sembahayang
- zikir
- munajat
- meditasi
- berbincang dengan rakan
Proses Meditasi
Tutup mata selama 10 hingga 20 minit Pusatkan perhatian kepada sesuatu rangsangan
Proses meditasi berlaku sebaik sahaja fikiran kita ‘mengembara ataupun bergerak’ Adakalanya fikiran kita mengembara jauh dari rangsangan asal Kemudian kembali ke rangsangan asal di mana penumpuan diberi dengan baik Munajat Bernafas perlahan-lahan Letakkan tapak tangan kanan ke arah kiri dada (kebahagian jantung) Tumpukan fikiran untuk pembersihan rohani kebahagian jantung dan hati Pejamkan mata dan mulailah dengan zikir munajat atau mendengar melalui kaset
Aspek Fizikal Strategi mengurangkan tekanan aspek fizikal:
Diet Urut Mandi air suam/berendam kolam air panas
Menangis
Bermain
Menjerit
Sumber: laman Rasmi SMK Dato'Wan Ahmad Rasdi, Changkat Jering
Monday, December 28, 2009
Strategi Menangani 'Stress'
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment